De kracht van digitale communicatie & social media

Een belangrijke wet in de sociologie is dat mensen bij een groep willen horen. Een psychologische hoofdwet is dat mensen zich gehoord willen voelen. Communicatiewetenschap onderbouwt dat de relatie een kritische succesfactor is voor effectieve communicatie.
Mensen proberen elkaar al duizenden jaren op te beïnvloeden. Menselijk gedrag is niet veranderd, de middelen wel. Het succes van Facebook, Twitter, apps en websites is vanuit de bovengenoemde hoofdwetten verklaarbaar.

De veranderde middelen zijn volop zichtbaar. Kijk maar om je heen naar het gebruik van smartphones, tablets en laptops. Binnenkort komen daar de smartwatches en de smartglasses bij. De nieuwe vormen van communicatie veroorzaken ontwrichtende innovaties. Winkels verdwijnen, boeken en kranten worden steeds minder verkocht. De hotelwereld en de taxibranche zijn in paniek vanwege twee simpele apps als Uber en Airbnb.

De ontwikkelingen gaan op hoge snelheid door. Google, Microsoft, Amazon en Facebook investeren miljarden in nieuwe en snellere vormen van communicatie. De wereldwijde reuzen, en vele kleinere innovatieve bedrijven, zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat uiteindelijk iedereen in geluid en beeld met elkaar kan communiceren.

Het moment is niet veraf dat via 3d-screens met anderen op bijna elke plek op aarde in gesprek kunt gaan alsof je tegenover elkaar zit of staat. Al dan niet automatisch vertaald en ondertiteld. De samenleving en de manier van werken en samenwerken verandert mee met die ontwikkelingen. De roman De Cirkel van Dave Eggers biedt een interessante blik op wat de gevolgen kunnen zijn. Die moet je gelezen hebben.

Als woorden als MOOCs, edX en stigmergie geen herkenning oproepen, dan is de tijd rijp om bij te scholen. Het vergaren van informatie is nauwelijks meer gebonden aan plaats en tijd. De informatie zelf verandert ook steeds sneller. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op. De doorlooptijd van producten wordt steeds korter. Denk aan smart TV’s, camera’s, 3D-printers en smartphones. Onderwijs moet snel mee veranderen. Blended learning is in die snelle verandering het trending topic. De term staat voor het optimaal mixen van traditioneel leren en leren waarbij de moderne technologie wordt benut.

Jongeren groeien op in een snel veranderend tijdperk van tablets, smartphones, de cloud, ultra notebooks, i-glasses, Apple watches, e-learning, worksharing en social collaboration. Traditionele bedrijven worden van de kaart geveegd door internetbedrijven die louter in de cloud bestaan en slechts een fractie van de kosten maken.
Een basisregel in ondernemen is dat omzet min kosten de winst bepaalt. Gebouwen, bestuurders, managers en stafdiensten drukken de winst en houden de prijs van de diensten of producten die worden aangeboden hoog. Zo maken bijvoorbeeld traditionele en gelaagde verzekeringsmaatschappijen geen kans tegen vanuit de cloud opererende concurrenten.

Veel traditionele winkels staan op omvallen. Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond en realiseren stijgende omzetten. Ouderwets georganiseerde bedrijven en instellingen missen ook voldoende innovatiekracht om te overleven. Jonge ondernemende professionals willen ook niet werken bij dat soort organisaties.

Ook scholen veranderen in een rap tempo. Opgenomen lessen zijn te volgen via YouTube channels of I-Tunes University. Er wordt op afstand samengewerkt via Google Drive en Microsoft Skydrive. Studenten ‘verkopen’ hun verworven competenties via zelfgebouwde website aan werkgevers. In dat digitale portfolio onderbouwen ze hun vakinhoudelijke en persoonlijke competenties aan de hand van concrete en succesvolle voorbeelden in de vorm van tekst, beelden en filmpjes.

Boeken verdwijnen en kennis wordt vergaard via een smartphone, tablet of laptop. De beste universiteit van de wereld in 2013 is de MIT in Boston. Die universiteit maakt volop gebruik van de mogelijkheden van digitale communicatie en social media. Zij delen bovendien al hun kennis met de rest van de wereld. Bekijk ook een initiatief als coursera.org.

Bedrijven en scholen die niet op de snel rijdende trein springen verliezen hun concurrentiekracht. Zowel vanuit bedrijfseconomisch als onderwijskundig perspectief. Denk aan de ondergang van het wereldwijd succesvol opererende bedrijf Kodak. Op de trein springen garandeert niet automatisch succes., zoals Nokia of andere moderne bedrijven die moeite hebben de snelle innovaties bij te houden. Ook de Dalai Lama onderkent de noodzaak van verandering: “True leadership recognizes the inevitability of change and combines the economic system with moral values.” Hij benut die veranderingen volop.

Website Dalai Lama

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *