Professionele vaardigheden semester 1 & 2

Onder deze link is Professionele vaardigheden semester 1 en 2, blok 1, 2 en 3 bij de opleiding Werktuigbouwkunde verwerkt.

De onderwerpen zijn in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven vastgelegd in de zogenoemde Body of Knowledge and Skills (BOKS). Aandachtsgebieden die je op deze site vindt, zijn bedrijfscommunicatie, webpubliceren, adviseren en projectmatig werken. Sommige onderdelen van Professionele vaardigheden worden door andere docenten verzorgd met materiaal dat bijvoorbeeld op Blackboard is geplaatst. De onderdelen op deze website hangen nauw samen, daarom is gekozen ze op deze plek integraal te verwerken. Dat is daarnaast voor studenten overzichtelijker.  Bovendien is deze website voor studenten een voorbeeld van hoe een website als portfolio en digitale informatiebron kan worden benut. Een website over webpubliceren. De studiewijzer op BB is daarom inhoudelijk beknopt gehouden.

Om de vaardigheden onder de knie te krijgen moet je individueel en zelfstandig aan de slag vanaf de eerste week. Lees de theorie en ga met de oefeningen en opdrachten aan de slag. Vragen kun je in de les stellen. Je kunt tijdens de lessen ook feedback vragen op je digitaal portfolio en op de uitwerkingen van de opdrachten die je in je website onder de hoofdlink Professionele vaardigheden hebt uitgewerkt. Als je alles hebt verwerkt kun je in de les om een beoordeling vragen. Uiteraard wordt alle theorie ook in de lessen behandeld. Zorg dat je aanwezig bent.

Maak in je website een aparte hoofdlink voor de opdrachten voor Studieloopbaanbegeleiding (SLB) en Professionaliseren. Onder de laatste hoofdlink kun je bijvoorbeeld de sub-links Bedrijfscommunicatie, Projectmatig werken en Adviseren verwerken. Docenten en werkgevers moeten je materiaal en je praktijkvoorbeelden makkelijk kunnen vinden.

Let erop dat je Professionele vaardigheden binnen de twee blokken in semester 1 moet afronden. Dat geldt ook voor de herkansingen. Als je niet tijdens een les met een V bent beoordeeld, stuur dan een werkende link naar je portfolio uiterlijk in week 8 en 18 en de eventuele herkansing uiterlijk eind week 9 en 19 naar W.R.Hoogland@hhs.nl.
Zonder je punten voor Professionele vaardigheden semester 1 en 2 kun je de propedeuse niet halen.


Opdrachten Professionele vaardigheden semester 1 blok 1

Zorg dat je in alle lessen aanwezig bent en start gelijk met de opdrachten: website, rapporteren, Engels, presenteren en bedrijfscommunciatie / persoonlijke communicatie. Laat tijdens de lessen je resultaten zien.

Webpubliceren – bouw een digitaal visitekaartje
Bouw een eenvoudige eerste digitale portfolio. Je mag eigen webruimte gebruiken. maar werken met een aanbieder van gratis websruimte is ook prima. Bijvoorbeeld Weebly, WordPress.com of WIX.com. De vorm is ondergeschikt aan het doel en de inhoud, namelijk je verworven competenties met anderen delen. Je kunt ook zelf iets eenvoudigs bouwen en dat publiceren op de hostingruimte van de HHS: eduweb. Je moet daar niet inloggen, maar onder Veel gestelde vragen kijken hoe je jouw site naar de server van eduweb kunt uploaden. Je vindt daar ook een link waarmee je Filezilla kunt downloaden. Daarmee kun je vanuit huis je website uploaden. Filezilla draait ook op elke schoolcomputer.

De opdracht wordt in de les toegelicht. Je vindt informatie over het zelf bouwen onder Cursusmateriaal, bijvoorbeeld een PowerPoint voor beginners en een template waarmee zelf bouwen nog makkelijker wordt. Bekijk het eerste deel van de powerpoint goed en vergeet ook niet het leesmij-bestand te bekijken dat erbij hoort. Ga niet zomaar zelf iets proberen, want dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Het bouwen of bewerken kun je het makkelijkste doen met SharePoint 2007. Die versie lijkt gedateerd, maar is gratis en uitstekend geschikt om mee aan de slag te gaan. SharePoint is net als Word, PowerPoint, etc. goede software van Microsoft. Latere versies zijn ingewikkelder en minder geschikt om zelf mee te bouwen. Je kunt SharePoint 2007 hier downloaden.
Aanvullende informatie voor het bouwen is samengevat op https://eduweb.hhs.nl/~wrhoogland/

Rapporteren – verwerk je projectverslag in je website
Vervaardig individueel het rapport dat je over het analyseren van het zelfgekozen product en de davit  met behulp van het boek Rapport over rapporteren en het bijbehorende raamwerk. Verwerk het als voorbeeld in je digitaal portfolio. Deze opdracht wordt ook in de les toegelicht. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om hoe je de eisen uit het boek toepast wat structuur, vormgeving en taalgebruik betreft. Voor eind week 6 moet in ieder geval de inleiding en een deel van de hoofdstukken op je website staan. Je krijgt feedback in de les.
Alle informatie en materiaal vind je onder de hoofdlink Rapporteren.

Presenteren – verwerk een spreekschema in je website
Bestudeer de theorie over Presenteren  en vervaardig een spreekschema voor de presentatie van het project waar je dit blok aan werkt. Doe alsof jij degene bent die de opbrengst van het project bij een werkgever moet presenteren. Verwerk dat schema in je digitaal portfolio. Dit wordt ook in de les toegelicht. Later in de opleiding kun je wellicht voorbeelden van geslaagde presentaties laten zien. Zie de informatie op deze site bij Presenteren onder de hoofdlink Bedrijfscommunicatie. Daar vind je ook en template in Word voor een spreekschema.

Engels – verwerk een deel van je rapport in het Engels
Vervaardig individueel van het rapport over de analyse van het zelfgekozen product en de davit ook delen in het Engels. Gebruik het Engelse raamwerk en het Engelse voorbeeldrapport. ‘Vertaal’ in ieder geval de inleiding, de samenvatting en de conclusie. Zie onder de hoofdlink Rapporteren op deze website het Engelse raamwerk en voorbeeldrapport. Deze opdracht wordt ook in de les toegelicht. Hang het rapport in je portfolio.

Verwerk hoe je de onderstaande theorie succesvol toepast
Bestudeer ook onder de link Bedrijfscommunicatie de onderdelen Bedrijfscommunicatie en Persoonlijke communicatie. Ga met die kennis  aan de slag in je dagelijkse praktijk. Lees ook de korte lesblogs. Verwerk in je website minimaal twee succesvolle en vooral concrete voorbeelden van hoe jij  die inzichten en tips in de praktijk brengt. Je toont de werkgever op die manier dat je competent bent op het gebied van professioneel gebruik van communicatie.

Bovenstaande wordt allemaal in de les toegelicht. Ga onmiddellijk met de opdrachten aan de slag. Leren door te doen.
Ook Einstein was van mening dat je van luisteren naar een docent niet veel leert:
“I never teach my students, I only attempt to provide the conditions in which they can learn”
“The only source of knowledge is experience. Information is not knowledge.”
“Genius is 1% talent and 99% percent hard work.”

Je hebt de website de komende vier jaar nodig voor Studieloopbaanbegeleiding (SLB) en voor andere vakken. Je hebt de punten voor Professionele vaardigheden in blok 1, 2 en 3 nodig voor je propedeuse. Zonder website kun je ook de punten voor SLB niet halen. Je mag elkaar helpen.

Werkwoordspelling
In de les wordt het algoritme voor ww-spelling uitgelegd (zie pagina 54 in het boek Rapport over rapporteren). Bestudeer dat zelfstandig en doe de oefeningen op deze website onder de link Rapporteren het Algoritme voor werkwoordspelling,
In de les wordt ook een proefdictee gegeven en besproken. Je krijgt in blok 2 drie kansen om in drie zinnen nul fouten in alleen de spelling van werkwoorden te halen. In de volgende zin zitten bijvoorbeeld drie fouten die je er met het algoritme uit kunt halen. ‘De technicus word geroemt omdat hij zijn werkwoordspelling beheersd.’ Zie ook de YouTube-lessen op deze website.

Als de website klaar is en je hebt voor rapporteren, persoonlijke communicatie en presenteren een concreet succesvol voorbeeld verwerkt van hoe jij een en ander toepast in de praktijk, kun je mij de werkende link ter beoordeling in de les laten zien of mailen: w.r.hoogland@hhs.nl.

Voorbeeld van een digitaal portfolio bij Werktuigbouwkunde:

http://www.eduweb.hhs.nl/~15089703

http://www.eduweb.hhs.nl/~15074730

http://www.eduweb.hhs.nl/~13107461

Overige praktijkvoorbeelden van succesvolle websites.

Samenvattend: Zet een eenvoudige website op eduweb, verwerk er een rapport in en een spreekschema. Verwerk ook de drie kleinere deelopdrachten bedrijfscommunicatie, persoonlijke communicatie en Engels.

Opdrachten Professionele vaardigheden semester 1 blok 2

Optimaliseer waar nodig je proefrapport naar keuze in je digitaal portfolio. Zorg dat het aan alle eisen uit het boek Rapport over rapporteren voldoet. De opdracht wordt strenger dan in blok 1 beoordeeld op structuur, vormgeving en taalgebruik. De opleiding wil namelijk dat jullie projectverslagen, stageverslagen en afstudeerwerkstukken zowel inhoudelijk als rapportagetechnisch fraaie visitekaartjes zijn. Voor presenteren moet je spreekschema goed zijn uitgewerkt.

In de week van maandag 12-11 krijg je tijdens de les een proeftoets ww-spelling. In de week erna krijg je tijdens de les een eerste kans om er vanaf te zijn.  In de lessen erna is er tweemaal een herkansing.
In blok 1 werd het algoritme voor ww-spelling uitgelegd (zie ook de pagina’s 47 tot 51 in het boek Rapport over rapporteren). Bestudeer dat zelfstandig en doe de oefeningen op deze website onder de link Rapporteren het Algoritme voor werkwoordspelling,
Samenvattend: je krijgt in blok 2 drie kansen om in drie korte zinnen nul fouten in alleen de spelling van werkwoorden te halen.

Vergaderen, onderhandelen en conflicthantering
Het thema  van dit blok is Samenwerken. Verwerk de theorie, zoals je geleerd hebt in blok 1, onder de hoofdlink Professionaliseren. Verwerk de theorie over vergaderen, onderhandelen en conflicthantering in je digitaal portfolio. Een werkgever wordt pas enthousiast als je niet alleen de theorie kort weergeeft, maar ook je verworven competenties op die gebieden onderbouwt met concrete succesvolle voorbeelden. Pas daarom de theorie toe in je dagelijkse praktijk en verzamel overtuigende voorbeelden van hoe je er succes mee hebt. Onder de links vind je relevante literatuur. Die moet je zelf bestuderen. De theorie wordt voor een groot deel in de les behandeld. Kijk bij elkaar hoe de theorie kort is samengevat en vooral welk voorbeeld er is gebruikt om een werkgever te laten zien dat je bijvoorbeeld professioneel vergadert en onderhandelen. Zie ook de link praktijkvoorbeelden.

Zorg ervoor dat je website steeds beter voldoet aan alle eisen in het boek. Dit moet uiteindelijk een fraai digitaal visitekaartje opleveren waar een werkgever enthousiast over wordt.

Maak een profiel aan op LinkedIn en link daarin naar je website. Maak ook een link vice versa van je website naar LinkedIn. Het is handig voor al je social media dezelfde naam te hebben. Het meest professionele is je eigen naam in combinatie met een goede profielfoto. Via Google vind je veel tips om LinkedIn optimaal voor je op te bouwen network kunt benutten.

Projectmatig werken:

Bestudeer de volgende stukken in het boek Projectmatig creëren:
• Voorwoord
• Hoofdstuk 1 t/m 5
• Hoofdstuk 8
• Hoofdstuk 18

Haal er voor de dagelijkse praktijk nuttige zaken uit en ga daar daadwerkelijk mee aan de slag. Oefening baart kunst. Als je bij herhaling bepaalde theorie succesvol in de praktijk hebt gebracht kun je het als verworven competentie in de digitaal portfolio opnemen. Je moet minimaal twee voorbeelden in je portfolio verwerken.  Bijvoorbeeld het algemene model uit hoofdstuk 1 en een kernkwadrant uit hoofdstuk 18. Geef daarbij een korte een samenvatting van de theorie uit het boek of kopieer een model en geef daaronder concrete voorbeelden van hoe je dit in de praktijk succesvol toe hebt gepast.
Uiteraard kun je tijdens een project het boek ook via de inhoudsopgave of het register raadplegen als je tegen specifiek zaken aanloopt tijdens je project.

Laat je website en de daarin verwerkte opdrachten tijdens de les beoordelen. Tijdens de lesuren kun je ook vragen stellen en tussentijdse feedback vragen. Als je niet tijdens de lessen bent beoordeeld, moet je een werkende link mailen naar W.R.Hoogland@hhs.nl met het verzoek te worden beoordeeld voor blok 2 semester 1. De deadline (dodelijke grens) voor je eerste kans is vrijdag om 24.00 uur in week 8. Ik mail zo snel mogelijk of het een V is. Zo niet dan moet als herkansing de aangepaste werkende link voor eind week 9 worden gestuurd.

Opdrachten Professionele vaardigheden semester 2 blok 1

De opdrachten moeten absoluut binnen dit eerste blok van semester 2 worden afgerond. Er zijn geen lessen en herkansingen in blok 4! Ik ben dat blok plus de zomervakantie deels in het buitenland en dan niet bereikbaar.

Gekoppeld aan het project ‘Waterpomp’ in semester 2 is Adviseren een nieuw onderdeel. Bestudeer de informatie onder de hoofdlink Adviseren. De theorie wordt in de les behandeld. Ook hier geldt weer dat je de kern van de theorie (de tien tips procesadvisering) in je digitaal portfolio moet verwerken en voorzien van succesvolle praktijkvoorbeelden waarmee je onderbouwt dat je competent bent op dit punt. Een werkgever moet enthousiast over je praktijkvoorbeelden worden, dat lukt alleen als je de theorie en het voorbeeld goed koppelt.

Bij semester 1 schreef ik al:  Maak een aparte hoofdlink voor de opdrachten voor Studieloopbaanbegeleiding (SLB) en Professionaliseren. Onder de laatste hoofdlink maak je de sub-links Bedrijfscommunicatie, Projectmatig werken en Adviseren. Docenten en werkgevers moeten je materiaal en je praktijkvoorbeelden makkelijk kunnen vinden.

In de studiewijzer bij het project ‘Waterpomp’ staan de hoofdcompetenties: onderzoeken, adviseren, ontwerpen en realiseren. Om binnen je organisatie succesvol te zijn moet je als ingenieur mensen onder je, naast je en boven je professioneel kunnen adviseren. Daarnaast moet je uiteraard buiten het bedrijf alle stakeholders, maar vooral de klant, zo kunnen adviseren dat ze enthousiast worden over je aanpak en je product.

Er overlijden in de wereld meer mensen door gebrek aan water dan door oorlogen. Gebrek aan water en slechte kwaliteit van water hebben ook veel ziektes tot gevolg. Door de opwarming van de aarde neemt het waterprobleem elk jaar toe. Je werkt aan een product dat wereldwijd levens kan redden en het leven van veel mensen kan verbeteren. Je moet daarom niet alleen een goede pomp ontwerpen en bouwen. Je moet je ontwerp en product ook aan anderen kunnen ‘verkopen’. Je moet betrokkenen ook professioneel kunnen adviseren over jouw pomp en hoe die het beste kan worden ingezet. Daarbij gebruik je de theorie op het gebied van adviseren, argumenteren, interviewen en verkopen van ideeën en producten. Uiteraard gebruik je ook het boek Projectmatig Creëren weer. Bijvoorbeeld hoofdstuk 23 leent zich goed om voor een werkgever overtuigende voorbeelden aan te koppelen en te laten zien dat jij de theorie succesvol toepaste.

Zet in dit laatste derde blok van het eerste jaar ook de puntjes op de i wat betreft:

  • De uitstraling, de werking en de inhoud van je website. Zorg voor een fraaie werktuigbouwkundige uitstraling en een heldere navigatie. Verwerk de verplichte informatie zodanig dat bezoekers niet hoeven te zoeken.
  • De opdrachten voor communicatie. Overtuig een potentiële werkgever dat je op de verschillende onderdelen daadwerkelijk competent bent. Concrete voorbeelden overtuigen het beste. Onderbouw met harde successen dat je de verschillende competenties hebt verworven. De verworven competentie Rapporteren onderbouw je met een link naar een rapport dat aan de eisen uit het boek voldoet. Presenteren onderbouw je met een professioneel spreekschema of een link naar YouTube. Bij onderhandelen kun je een concreet voorbeeld geven van hoe je bijvoorbeeld de Harvard-methode tijdens een project succesvol hebt toegepast. Positieve feedback van anderen op je verworven competenties is ook overtuigend. Laat een werkgever zien wat jij kan, wat jij als mens en als ingenieur te bieden hebt. Vraag commentaar aan anderen op je site. Pretesten is de manier om je communicatieve boodschappen professioneel en maximaal publiekgericht te krijgen. Alleen mijn theorie weergeven volstaat voor blok 3 niet meer.
  • Voeg in dit blok het onderdeel Argumenteren toe. De theorie vind je onder cursusmateriaal en het model wordt in de les uitgelegd en toegelicht. Pas het model in de praktijk toe en verwerk in je portfolio een voorbeeld hoe je er succesvol mee bent geweest.
  • Loop ook nog eens de andere stukken op het gebied van presenteren, vergaderen, onderhandelen en conflicthantering door en kijk of je jouw tekst kunt verbeteren door de informatie meer te presenteren in termen van verworven competenties. Laat zien dat je die competenties werkelijk gebruikt. Onder cursusmateriaal vind je de nodige informatie.
  • De opdrachten voor SLB. Zie hiervoor de cursus SLB Werktuigboukunde op Blackboard van de HHS.
  • Relevante onderdelen uit het boek Projectmatig Creeren. Lees zelfstandig de hoofdstukken 1 t/m/ 8 en 15, 16, 18 en 23. Een en ander wordt in de les toegelicht. Haal de voor een toekomstig projectingenieur relevante krenten uit de pap. Geef bruikbare zaken uit tenminste drie hoofdstukken weer met behulp van een schema, een model of een opsomming. Geef daaronder aan hoe je de theorie succesvol toepast in de praktijk.
  • Verwerk de hoofdlijnen uit de video Selling in je website en koppel daar ook een praktijkvoorbeeld aan. Zie: Selling. De video is in de les getoond. Hier vind je ook informatie. Je mag ook andere theorie over verkooptechniek gebruiken in je praktijkvoorbeelden. Dit is de samenvatting van de theorie die in de video van voorbeelden wordt voorzien:
    Part 1: Research.
    > Onderzoek de klant; wat wil de klant, waar houdt de klant van?
    > Weet wat je verkoopt; ken ook andere producten.
    > Wat is de relatie met de klant; Zijn er goede/slechte ervaringen?
    Part 2: Objectives.
    > Stel een reëel doel.
    > Bereid alternatieven voor.
    > Verkopen is niet het enige doel, informatie inwinnen over klanten mag ook.
    Part 3: Ask questions.
    > Gebruik open vragen (wie, wat waarom, hoe)
    > Neem zelf de leiding; beantwoord vragen met wedervragen.
    Part 4: Explain the benefits.
    > Kijk vanuit het perspectief van de klant.
    > Kijk naar de behoeften van de klant.
    Part 5: Meet objections.
    > Voorkom gediscussieer.
    > Vat opmerkingen niet persoonlijk.
    > Wanneer men bezwaren heeft, kan dat interesse betekenen.
    > Wanneer je iets moet toegeven, relativeer/compenseer dit positief.
    > Probeer bezwaren concreet te krijgen.
    Part 6: Closing the deal.
    > Let op signalen van de klant, zoals positieve aspecten bevestigen.
    > Wanneer je de verkoop gesloten hebt, geef geen nieuwe informatie.

Samengevat voor blok 3: Verwerk in je website de in les 1 behandelde theorie op het gebied van argumenteren en koppel daar een  praktijkvoorbeeld van jezelf aan. Doe hetzelfde met de in les 2 behandelde theorie op het gebied van adviseren (de 10 tips procesadvisering), de video/theorie op het gebied van het verkopen van je ontwerpen (selling) en producten uit les 3 en de hoofdstukken uit het boek (bijvoorbeeld hoofdstuk 23) zoals in les 4 behandeld. Loop ook de opdrachten van blok 1 en 2 na. Een werkgever moet enthousiast worden over alle praktijkvoorbeelden in je website.

Neem geen praktijkvoorbeelden van anderen over. Dat wordt als fraude beschouwd en geeft een hoop gedoe. Je mag elkaar wel helpen met de website en het weergeven van de theorie. De praktijkvoorbeelden waarmee je onderbouwt dat je de theorie succesvol kunt toepassen, moeten echt van jezelf zijn.

In alle gevallen geldt dat een werkgever alleen overtuigd wordt door concrete en liefst succesvolle voorbeelden van hoe je de theorie in de praktijk hebt toegepast. Je hebt dan onderbouwd dat je competenties daadwerkelijk hebt verworven. Houd je website klein en licht door afbeeldingen te comprimeren. Voor een fraai en inhoudelijk ovetuigend digitaal visitekaartje geldt ‘Less is more’. Zie ook de praktijkvoorbeelden.

In week 8 kun je jouw link naar mij mailen als je in de eregalerij van beste tien websites van de academie wilt komen. De eerste drie krijgen een prijs. Verwerk komende jaren in je site ook vakinhoudelijke competenties en onderbouw die met bijvoorbeeld een succesvol afgesloten project.

Los van dit vak moet je ook voor SLB een POP, PAP, 360-graden feedback, en deelopdrachten als SWOT en kernkwadranten op professionele wijze in je website onder de hoofdlink SLB verwerken. Zie daarvoor de cursus Studieloopbaanbegeleiding Werktuigbouwkunde op Blackboard van de HHS.

Succes ermee,

Wim Hoogland

Nogmaals: Alles moet voldoende zijn voor het einde van blok 3. Herkansingen binnen het blok. Lever uiterlijk in lesweek 8 (zondag 24.00 uur) je materiaal in. Herkansing uiterlijk in week 9. Je kunt dit blok vanaf lesweek 5 tijdens de lessen je opdrachten laten aftekenen.

In blok 4 ben ik deels in het buitenland en onbereikbaar. Er zijn in blok 4 geen herkansingen voor semester 2 blok 3! Ook niet alsnog voor Professionele vaardigheden semester 1 blok 1 en 2.

Zonder de punten voor Professionele vaardigheden en voor SLB kun je de propedeuse niet halen!

Veel succes,

Wim Hoogland

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *