Keuzemodule Schriftelijke communicatie en schrijfvaardigheid

Welkom op de webpagina’s bij de cursus ‘De taaltoets voorbij’

Via deze cursus wordt je onbewuste aan het werk gezet. Je leert zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Recent wetenschappelijk onderzoek onderbouwt dat iedereen op eenvoudige wijze beter kan leren schrijven, mits je de juiste strategie toepast. Die strategie wordt uitgelegd en van voorbeelden voorzien in het boek Rapport over rapporteren.

Correct en concreet taalgebruik maakt je verslagen, rapporten, brieven, websites, powerpoints, offertes, memo’s en en andere vormen van schriftelijke communicatie veel succesvoller. Je scoort stukken beter met die verschillende visitekaartjes als je taalgebruik publiekgericht is. Slecht taalgebruik kan er de oorzaak van zijn dat een inhoudelijk sterk artikel of rapport niet serieus wordt genomen. Lezers krijgen ook een negatief beeld over de schrijver.

Correct leren formuleren gaat dan sneller en beter in een betekenisgevende context dan wanneer het geïsoleerd wordt aangeboden. Denk aan de student die binnen drie maanden Spaans spreekt, en zelfs schrijft, vanwege een Spaanse vriend of vriendin. Leren gaat sneller en beter wanneer je van binnenuit gemotiveerd bent.

Andrea Lunsford, hoogleraar Engels en retorica aan de Stanfort University doet veel onderzoek naar schrijfvaardigheid. In een Interview in NRC-Next (28-9-2009) stelt zij onder andere:
“Digitaal schrijven is de grootste revolutie in geletterdheid sinds de Grieken. De verandering is groter dan die van een orale traditie naar schrift. We zitten er middenin, iedereen doet mee en het verandert per jaar. Internet verbetert de schrijfvaardigheid. Het bloggen en schrijven op sociale netwerksites neemt erg toe. Het meeste is niet in opdracht geschreven maar ‘self-sponsored writing’. Dat is een revolutie. Mensen zijn uit zichzelf gaan schrijven. […] Uit de herhaling van een onderzoek van 20 jaar gelden naar schrijffouten bleek dat studenten evenveel fouten maken. Het aantal spelfouten nam af dankzij de spellingchecker en het aantal verkeerde woorden nam toe. […] Voor de lol en voor een publiek schrijven verbetert je schrijfvaardigheid en je leert beter afstemmen op je publiek. Je leert steeds beter je gedachten op papier uitdrukken.”

Uiteraard is kritiek welkom. Suggesties en materiaal ontvang ik ook graag.

Lessen in blok 3 starten op maandag 6-2-2017 om 17.15 uur in OV 0.43 in het hoofdgebouw in Den Haag.

Veel succes!

Dick van Teylingen en Wim Hoogland

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *