Docenteninstructie bij het boek

De auteurs verzorgen tegen reiskostenvergoeding een demonstratiecollege voor docenten en studenten. Zij verzorgen ook instructiecolleges, docentbegeleiding en verwerking in Blackboard of andere elektronische leeromgevingen. U kunt zelfs het verzorgen van een module geheel aan ons uitbesteden.

Studenten kunnen met dit voorbeeldrapport over rapporteren geheel zelfstandig aan de slag. Een inleidend college kan dienen om het boek globaal met de studenten door te nemen en te benadrukken dat je alleen beter leert rapporteren door het te doen en reacties op je opbouw, vormgeving en taalgebruik te verwerken. Bij het college kan onderstaande PowerPoint worden gebruikt.

Powerpoint-16x8  Rapport-over-rapporteren

In communicatie heeft het publiek altijd gelijk. Een rapport is pas goed als de doelgroep enthousiast is. Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor het moderne communicatiekanaal webpubliceren. Ook dan is het motto: ‘Al doende leert men’.

Een belangrijk uitgangspunt bij deze methode is dat de student alleen goed leert rapporteren als hij individueel en gemotiveerd met het raamwerk aan de slag gaat. Bij leren door te doen speelt motivatie een belangrijke rol. Zorg er daarom voor dat de student een betekenisvolle opdracht krijgt waarbinnen een professioneel rapport vervaardigd moet worden. Zorg voor een aansprekend
project waarvan de resultaten in rapportvorm moeten worden gepresenteerd.

De ervaring leert dat het verstandig is vanaf het begin van de studie te eisen dat alle werkstukken aan de eisen uit het boek voldoen. Als ook de collega’s van de andere vakken dit eisen, zullen de studenten al snel goede werkstukken afleveren. Ze merken dat iedereen het belang van goede rapporten onderstreept en ze weten dat ze niet met broddelwerk wegkomen. Zorg ervoor dat alle collega’s een exemplaar van het boek hebben.

Alle collega’s kunnen zich bij het nakijken beperken tot het noteren bij bijvoorbeeld een slechte inleiding: ‘Niet volgens het boek, aanpassen!’ Ook bij taalfouten kan op deze wijze naar het boek worden verwezen. Studenten worden zo gedwongen het boek en de voorbeelden en oefeningen op de website optimaal te benutten.

Het taalgebruik van veel studenten is zwak. Verwijs bij het nakijken steeds naar de theorie zoals in het boek behandeld. Benadruk de winst van het gebruik van de spelling- en grammaticacontrole. Daarmee verdwijnen niet alleen veel fouten uit de tekst, maar studenten leren daar ook van.

Voor de spelling van werkwoorden kan naar de bijlage in het boek en de video en de oefeningen op deze website worden verwezen. In de praktijk blijkt overigens dat het taalgebruik van studenten sneller beter wordt als onderdeel van betekenisgericht rapporteren dan via geïsoleerde trainingen. Vergelijk de havostudent die na vijf jaar drie uur in de week Engels daar zeer zwak in is, met de student die in drie maanden goed Engels spreekt en schrijft omdat hij/zij verkering heeft met iemand in Engeland.

Bij webpubliceren hebben we goede ervaringen met het zelf laten bouwen van een digitaal visitekaartje. Wij laten de student in eerste instantie erg vrij. Er wordt dan door negentig procent van de groep met veel enthousiasme gebouwd aan een website waarmee iedereen zich op eigen wijze wil laten zien. Daarna vragen we de studenten wat meer door de bril van de werkgever naar de eigen website te kijken. De favoriete kroeg of de familiekiekjes worden dan al snel vervangen door beschrijvingen van projecten die succesvol zijn afgerond. Wij laten de studenten ook vanuit de theorie uit het boek commentaar geven op de verschillende websites. De websites worden dan vrijwel vanzelf wat inhoud en vorm betreft professioneler.

In eerste instantie gebruikt de student de portfolio vooral als onderdeel van het eigen leerproces. Uiteindelijk wordt het een persoonlijk visitekaartje waarmee de student zich kan profileren. Bijvoorbeeld om een goede afstudeerplek te bemachtigen of om een goede baan te krijgen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *